Scan til mail for printere via Microsoft 365
Wed 2020-10-07 Print
Flere og flere bruker Office 365/Microsoft 365, og siden printere og multifunksjonsprintere (MFP) nekter å dø, kommer det stadig spørsmål om hvordan man setter dette opp.
Slik gjør man det:
- Sjekk at MFPen faktisk har tilgang til interwebnettet.
- I innstillingene for scan-til-mail, enten på enheten selv eller via en form for administrasjonsgrensesnitt, legg inn følgende:
- Utgående mailserver (SMTP): smtp.office365.com
- Port for utgående mailserver: 587
- Kryptering: Oh yes, TLS/STARTTLS
- Autentisering er et krav for at dette skal funke, så det blir litt varierende hvordan man løser det. Enten bruker man en vanlig brukerkonto og legger inn mailadressen som brukernavn og den brukerens Office 365-passord, eller man kan opprette en egen bruker for formålet. I så fall blir mailadressen til denne brukeren brukernavnet for autentisering, og den må da nødvendigvis også ha et passord. Det anbefales å opprette et "App Password" for dette formålet slik at man kan angi passordet én gang og slippe å tenke mer på det.
Merk at denne metoden ikke er kompatibel med "Microsoft Security Defaults" eller multifaktor autentisering (MFA). Hvis miljøet du skal sette dette opp i bruker MSD eller MFA, må det benyttes en annen metode (App Password).
Videre må det verifiseres at SMTP AUTH er aktivert for mailkontoen som skal benyttes. Se "Enable or disable authenticated client SMTP submission (SMTP AUTH) in Exchange Online" for mer informasjon.
Referanse: How to set up a multifunction device or application to send email using Microsoft 365 or Office 365