Hvordan få Tailscale i gang igjen når/hvis det plutselig slutter å virke

 Thu 2025-11-06    

Etter en omstart i dag sluttet Tailscale å virke. Ingen respons i det hele tatt fra systemet.

Det viste seg at klienten hadde problemer med å logge seg inn, uten at jeg egentlig skjønte hvorfor siden ingenting hadde endret seg, men løsningen var enkel nok etter en drøy halvtime feilsøking:

  1. Stopp og avinstaller Tailscale - winget remove tailscale
  2. Slett maskinen fra Tailscale admin center på webben - https://login.tailscale.com/admin/machines
  3. Slett "C:\Program Files\Tailscale"
  4. Slett "C:\ProgramData\Tailscale"
  5. Slett "C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Tailscale"
  6. Reinstaller Tailscale - winget install tailscale.tailscale
  7. Etter installasjonen vil Tailscale poppe opp en melding om at man må logge inn.
  8. Klikk meldingen og logg inn, følg instrukser for å melde inn maskin.
  9. Disable key expiry om ønskelig/nødvendig på https://login.tailscale.com/admin/machines.

Det er mulig det ikke er nødvendig å reinstallere Tailscale, men at det holder å bare stoppe prosessen og slette de tre mappene nevnt og så starte Tailscale igjen - dette ble ikke forsøkt.