Hvordan få Tailscale i gang igjen når/hvis det plutselig slutter å virke
Thu 2025-11-06
Etter en omstart i dag sluttet Tailscale å virke. Ingen respons i det hele tatt fra systemet.
Det viste seg at klienten hadde problemer med å logge seg inn, uten at jeg egentlig skjønte hvorfor siden ingenting hadde endret seg, men løsningen var enkel nok etter en drøy halvtime feilsøking:
- Stopp og avinstaller Tailscale - winget remove tailscale
- Slett maskinen fra Tailscale admin center på webben - https://login.tailscale.com/admin/machines
- Slett "C:\Program Files\Tailscale"
- Slett "C:\ProgramData\Tailscale"
- Slett "C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Tailscale"
- Reinstaller Tailscale - winget install tailscale.tailscale
- Etter installasjonen vil Tailscale poppe opp en melding om at man må logge inn.
- Klikk meldingen og logg inn, følg instrukser for å melde inn maskin.
- Disable key expiry om ønskelig/nødvendig på https://login.tailscale.com/admin/machines.
Det er mulig det ikke er nødvendig å reinstallere Tailscale, men at det holder å bare stoppe prosessen og slette de tre mappene nevnt og så starte Tailscale igjen - dette ble ikke forsøkt.